Sunday 25 January 2015

Zakopane, Koscielisko, Poland

Mimo ulewnego deszczu w drodze z Poznania do Zakopanego po 7 godzinach udało nam się dotrzeć do naszego miejsca docelowego w Kościelisku :)
  Jak co roku wynajęliśmy pokój w Kościelisku zaraz obok Zakopanego z pięknym widokiem na Tatry. Szczerze polecam tą miejscowość ponieważ jest blisko Zakopanego. Około 5-10 mintut spacerkiem od stoku "Polany Szymaszkowej" i 25 minut od Krupówek. Cisza, spokój, piękne widoki, bliskość Zakopanego oraz dobra cena zachęca by szukać noclegu w tych rejonach. My kolejny raz spędziliśmy nasze zimowe wakacje w domu gościnnym "Pokoje pod Giewontem", który gorąco polecam. Bardzo fajny góralski wystrój tzn.dużo drewna, czyste pokoje z łazienkami oraz aneks kuchenny, który co prawda jest jeden dostępny dla wszystkich gości ale naprawdę przydatny, gdy np. chcemy sobie zrobić herbatę rano czy wieczorem  lub schłodzić piwo w lodówce:) Jest jeszcze jeden plus nocowania właśnie tam, oferują oni swoim gościom Tatrzańską Kartę Zniżkową, która uprawnia nas do zniżek na prawie każdy stok narciarski a także restauracji, sklepów itd.
Pogoda w tym roku trafiła nam się taka sobie, miałam nadzieje, że będzie więcej śniegu, ale w sumie na te temperatury, które panowały w tym czasie w Polsce i tak byliśmy szczęściarzami, że w ogóle mieliśmy śnieg.

Sporty zimowe są na świecie coraz bardziej popularne, ale jak zauważyłam w tym roku wiele osób cały czas nie wie jak ma się zachować na stoku czy na wyciągu. Ludzie zjeżdżali z wyciągu i stawali lub nawet siadali sobie na samym środku zjazdu, bo chcieli sobie np. poprawić narty czy założyć snowboard, uniemożliwiając bezpieczny zjazd z wyciągu innym. Sama nie wiem czy to jest naprawdę tak wielki brak wyobraźni co poniektórych czy po prostu  czysty egoizm. Dużo by tu jeszcze pisać na ten temat, ale po co? Lepiej  chyba myśleć pozytywnie i mieć nadzieję, że może kiedyś wszyscy się nauczą :)

Oprócz jazdy na nartach czy snowbordzie byliśmy także na spacerze w Tatrzańskim Parku Narodowym a dokładnie w Dolinie Kościeliska.  Większość szlaków zaczyna się w miejscowości Kiry, więc musimy tam dojechać. Pierwszy parking od strony Zakopanego  kosztuje 20zł, kilkadziesiąt metrów dalej są jeszcze dwa inne parkingi, które mają trochę niższą cenę kosztują 10 i 15 złotych. Wejście do Parku Narodowego kosztuje 5zł za osobę dorosłą a bilet ulgowy to koszt 2,5zł.

Despite heavy rain on the way from Poznan to Zakopane after 7 hours we were able to reach our destination in Kościelisko :) Every year we rent a room in Kościelisko next to Zakopane with beautiful view of the Tatras. I highly recommend this place because it`s close to Zakopane. It’s about a 5-10 minute walk from the slopes "Polana Szymoszkowa" and 25 minutes from Krupowki. It is very peaceful and quiet with beautiful views, the proximity of Zakopane and the good price encouraged us to seek accommodation in these areas. We once again spent our winter holiday in the guest house "Pokoje pod Giewontem", which I highly recommend. It has very cool wood decor, clean rooms with private bathrooms and a kitchenette.  The kitchenette is really handy to make yourself a cup of tea in the morning or even to keep your beers cool in the frigde! : )  Another plus of staying in the "Pokoje pod Giewontem" is that they offer their guests the Tatra discount card that entitles you to discounts on almost every ski slope as well as restaurants and shops.  The weather this time of year was so-so, I hoped there would be more snow, but in total for these temperatures that prevailed at that time in Poland, we were lucky that we had snow at all.

Gubalowka
I`ve been to Zakopane a few times but I`ve never been on Gubalowka. This time I managed to get there. We drove to the top of the cable, the normal (adult) ticket costs 20 PLN for both sides. Looking from the bottom to the top of the Gubalowka, which has a height of 1126m, it doesn`t look so high, but when we got to the top I must admit that the view of Zakopane and the Tatra Mountains from this place was impressive. It`s fun to go there in the afternoon to see the views for the day than go for a stroll toward the top of Polana Szymaszkowa or eat something at some restaurants, and when is gets dark, see Zakopane at night again :)

Gubałówka
Byłam w Zakopanym kilka razy ale nigdy nie byłam na Gubałówce.  Tym razem udało mi się tam dotrzeć. Wjechaliśmy kolejką na górę, bilet normalny w obie strony kosztuje 20zł.  Patrząc z dołu na szczyt Gubałówki, który ma 1126m wysokości myślimy hmmm.... bez rewelacji, ale gdy jesteśmy już na górze muszę przyznać, że widok na Zakopane i na Tatry z tego miejsca robi wrażenie. Fajnie jest tam pojechać popołudniu, żeby zobaczyć widoki za dnia potem pójść na spacer górą w stronę Polany Szymaszkowej lub zjeść sobie coś w jakieś restauracji i gdy zrobi się ciemno, zobaczyć Zakopane jeszcze raz nocą :)